F. Andersson är tillbaka!

Så då har jag gått igenom mitt livs största upplevelse! Och ut på andra sidan levande och med en helt underbar liten Emma som resultat!

Emma skulle ju enligt tidtabellen komma den 7 januari, men fint folk kommer ju alltid liten sent så hon väntade ett och ett halvt dygn längre!
Men det började den 8 jan jag kännde mig lite konstig hela dagen och hade förvärkar hela dagen, vid tre på em så började värkarna komma allt mer regelbundet. Det gjoder inte ont alls men det känndes.
Kl 5 var det ca 5 minuter emellan värkarna och jag ringde och förvarnade förlossningen som sa att de hade gott om platser och att jag var välkommen när jag inte klarade av att vara hemma längre men att jag skulle försöka stå ut lite till.
Jag tycket fortfarande inte det var speciellt smärtsamt så jag passade på att äta och försöka vila.
Kl 7 tyckte jag det började kännas mer och mer och bestämmde mig för att jag ville åka in och åtminstonde kolla hur långt som hade gått.
Inne på förlossningen visade CTG:n att värkarna nu kom var tredje minut. jag var öppen 5cm.
Så då var det igång tänkte jag!
Jag hade önskemål om att få bada och jag blev visad in i rummet där bade fanns två timmar låg jag och pustade i badbaljan. Nu började trycket i ryggen bli ganska jobbigt och jag bad att få epidural. tillbaka på rummet visade det sig att jag nu var öppen 8cm. De ringde på en anestesiläkare som skulle lägga epiduralen, men han kom aldrig (helt ärligt jag tror dom lurade mig)!
Jag kämpade på utan epidural, jag fick frågan om lustgas men jag ville inte var rädd att jag skulle må illa.
Kl 11 var jag öppen 10cm! ok ttänkte jag nu ska hon ut snart är min bebis här!
Men det visade sig att jag skulle ligga med krystvärkar i två timmar först (det har dom aldrig på TV)
Sista gången jag tittade på klockan var hon tio i ett på natten. Då sa BM att bebisens hjärt-ljud gick ner under mina värkar så hon tykcte det var dags med lite hjälp. det kom in en anna BM som skulle trycka på min mage samtidigt som jag krystade! Jag krystade åta bara fan! och lpötsligt skrek BM till mig stopp sluta krysta då stod huvudet precis i öppningen och hon sa att på nästa värk skulle jag krysta ut hela bebisen på en gång, sagt och gjort på nästa värk kom Emma ut! Hon var så fin!
Nu var det bara efterarbetet kvar föda ut moderkakan det var en baggis jag hade ju annat att konsentrera mig på!
Men när moderkakan kom ut började jag blöda livmoderna hann inte med att dra ihop sig BM började knåda min ÖMMA mage det gjoder så ont! jag fick dropp som skulle dra ihop livmodern, det lugnade sig snart men då hade jag blött 1,2 liter och såg min chans att få komma till patienthotellet segla iväg!
Jag och emma fick komma till bb avd44 men det gick bra ändå efter två dygn på avd 44 och två på pat hotellet fick vi äntligen komma hem.
Nu började livet på riktigt och vilket kaos!
Inte förrän nu en månad senare känns det som att man har lite koll!

Kommentarer
Postat av: Stina

Åhh fina fina berättelsen:)

2008-02-15 @ 14:08:19
Postat av: Angelica

åh vilken härlig förlossning *S* känns som man hade det rätt bra ändå.men dom tryckte mig med på magen o det var ju ingen skön upplevelse precis.flytta till höör ? :O hade ju varit trevligt o ses då ju :D

2008-02-21 @ 14:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback